فیلم| کرونا با جهان چه کرد و ویژگی‌های جهان پساکرونا چیست؟

18:00 - 10 فروردين 1400
کد خبر: ۷۰۸۹۱۲
یکی از مهم ترین ویژگی های جهان پساکرونا را باید کاهش روابط اجتماعی دانست.
بیماری «کرونا» به عنوان بزرگترین بحران بهداشتی قرن که در بیش از یک سال گذشته، همه کشور‌های جهان را درگیر و آسیب پذیر کرده، سبب شده تا تغییرات مهمی در عرصه‌های مختلف در جهان رقم بخورد.
 
شیوع بیماری کرونا که سبب بروز مرگ و میر گسترده‌ای در سطح جهان، نقاط ضعف و قوت داخلی و بین المللی کشور‌های مختلف را آشکار کرد و نیاز به تغییرات جهانی را بیش از پیش نمایان ساخت.
 
به نظر می‌رسد این احساس نیاز سبب شود تا جهان پساکرونا، تفاوت‌های عمده‌ای در زمینه‌های مختلف با جهان کرونایی و پیشا کرونا داشته باشد.
 
کرونا اگر یک نکته مهم به جهان آموخته باشد، این است که همه فرض‌های قدیمی لزوما محقق نمی‌شوند و درست نیستند.
 
ویژه عید /// ویژگی‌های جهان پساکرونا
 
مهم‌ترین ویژگی‌های متمایز جهان پساکرونا عبارتند از:
 
- تحول در دنیای شرکت ها: شیوع کرونا، شکنندگی و آسیب پذیری شرکت‌های جهانی را که از آنها به عنوان زنجیره تامین یاد می‌شد، نمایان ساخت.
 
این شوک جهانی نشان داد که وابستگی و زنجیروار بودن مسیر تامین کالا، می‌تواند سبب سقوط دومینووار شرکت‌ها به بحران کمبود و اختلال اقتصادی گسترده شود.
 
 
[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3012350_264.mp4']
 
- تغییر در ساعات و نحوه اشتغال: دورکاری به عنوان راه حلی برای ادامه فعالیت ادارات، نهادها، سازمان ها، ...، در دوره شیوع کرونا علاوه بر محفوظ نگه داشتن افراد از ابتلا به بیماری، سبب کاهش هزینه‌ها برای هر دو طرف شد.
 
این مزایا سبب شده تا تمایل به دورکاری درمیان کارکنان و کارفرمایان افزایش یابد و پیش بینی می‌شود در دنیای پساکرونا، بخش عمده‌ای از کار‌ها از طریق دورکاری انجام شود.
 
- تاکید و توجه بیشتر به موضوع تامین مواد غذایی: احتمالا یکی از ویژگی‌ها جهان پساکرونا، توجه دقیق به موضوع تامین مواد غذایی در شرایط بحرانی خواهد بود.
 
ویژه عید /// ویژگی‌های جهان پساکرونا
- رعایت بیشتر و گسترده‌تر موارد بهداشتی: مرگبار بودن بیماری کرونا از یک سو و طولانی شدن دوره شیوع آن سبب شد تا اندک اندک توجه به رعایت اصول بهداشتی افزایش پیدا کند و افراد بیشتری در سطح جهان خود را ملزم به رعایت این اصول بدانند.
 
اعلام هشدار‌هایی مبنی بر تداوم حضور این ویروس در سال‌های آینده و عدم ریشه کن شدن آن بر شدت توجه و لزوم رعایت اصول بهداشتی افزوده است.
 
- تغییر در روابط اجتماعی: رعایت فاصله اجتماعی، قرنطینه، محدودیت‌های ترددی، اتکا به ارتباطات آنلاین، ممنوعیت تجمع ها، ... سبب شده تا روابط اجتماعی در نقاط مختلف جهان با تغییرات عمده مواجه شود.
 
از این رو انتظار می‌رود در جهان پساکرونا، ارتباطات اجتماعی تا حد زیادی کاهش یافته و به عرصه آنلاین منتقل شوند.
 
var player = videojs('player_211046_3011791',{poster:'',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3011791',{},function (data) {}); }));
 
- بی اعتباری قدرت نرم غرب: مواجهه و مقابله ناکارآمد دولت‌های غربی با کرونا در قیاس با موفقیت کشور‌های آسیایی در مقابله با این بیماری، سبب می‌شود در جهان پساکرونا، قدرت نرم کشور‌های غربی با چالش عمده‌ای مواجه شود.
 
ویژه عید /// ویژگی‌های جهان پساکرونا
 
- طبیعت احیا شده: یکی دیگر از ویژگی‌های جهان پساکرونا، طبیعت احیا شده است که در دوران شیوع بیماری از آسیب‌های مختلف بشری تا حد زیادی در امان مانده بود.
 
بازگشت حیوانات وحشی به فضا‌های عمومی و بهبود کیفیت هوا از مهم‌ترین تغییرات مثبت جهان پساکرونا هستند.
 
- تغییر اولویت‌های توسعه: تاکید بر زیرساخت‌های فناورانه، در پی شیوع بیماری کرونا دچار تحول شد.
 
اکنون دولت‌ها دریافته اند که بیش از اقتصاد هوشمند، فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مختلف، زیرساخت‌های بهداشتی، عمومی، آموزشی، ... باید در اولویت توسعه قرار بگیرند.
 
- محدود شدن بازار آزاد: شیوع کرونا سبب شد تا مصرف کنندگان با کمبود محصولات اساسی مانند مواد غذایی منجمد، ماسک صورت، ضدعفونی کننده دست، محصولات بهداشتی خانگی و ... مواجه شوند و کمبود‌ها به بیمارستان‌ها نیز برسد.
 
این امرناتوانی بازار آزاد در پاسخگویی سریع به بحران را آشکار ساخت و سبب ورود دولت‎ها به عرصه تولید برای جبران کمبود‌ها شد.
 
ویژه عید /// ویژگی‌های جهان پساکرونا
 
- خرید و فروش‌های آنلاین: محدودیت‌های ترددی در دوران شیوع بیماری کرونا سبب شد تا استفاده از سیستم‌های آنلایان برای خرید مایحتاج مصرف کنندگان افزایش یابد.
 
پیش بینی می‌شود این روند در دنیای پساکرونا سبب تغییر در نوع خرید شود.
 
- آشکار شدن ارزش اجتماعی برخی از مشاغل: شیوع بیماری کرونا سبب شد تا واژه «کارکنان خط مقدم» به فرهنگ لغات اضافه شده و ارزش اجتماعی مشاغلی که در ایام کرونا تعطیل نشدند، مشخص شود.
 
این دسته از مشاغل عبارتند از: کارکنان بخش مواد غذایی، مزارع، کارخانجات بسته بندی، ... که عمدتا حقوق و دستمزد اندکی نیز دریافت می‌کنند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *